Transport morski z Azji – cz 2. – Logistyka, odprawa celna i praktyczne wskazówki.
Transport morski z Azji to niezwykle obszerny temat dlatego podzieliliśmy go na dwie części. W pierwszej części znaleźć można wskazówki dotyczące dokumentacji, wyboru dostawcy, czy najpopularniejszy grupy towarów. Tutaj skupimy się krótko na praktycznych aspektach i udzielimy wskazówek, które być może pomogą uniknąć kosztownych błędów.
Transport towarów z Azji
W okresie od stycznia do lipca 2025 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost importu z Koreą Południową (o 16,4 proc.), Chinami (o 13,5 proc.), Stanami Zjednoczonymi (o 2,9 proc.), Holandią (o 2,7 proc.) oraz Niemcami (o 1 proc.). 1

Od wielu lat transport towarów z Azji łączymy tylko z Chinami. Oczywiście jest to nie zaprzeczalny gigant jeśli chodzi o import do Polski, jednak oprócz Chin mamy także chociażby Koreę Południową, czy Japonię. Poniżej wykres przedstawiający eksport i import towarów pomiędzy Polską, a Japonią.
Umowa i płatności
Pamiętaj o tym, aby umowa handlowa sporządzona była w języku angielskim i zawierała kluczowe informacje, a przede wszystkim cenę jednostkową, wartość całkowitą, warunki Incoterms (np. FOB, CIF, DDP), terminy dostaw i płatności oraz zasady reklamacji i ubezpieczenia.
Warto też prowadzić konto walutowe (USD, EUR, JPY, KRW), aby unikać kosztów przewalutowania.

Transport morski z Azji – logistyka
Transport morski z Azji stale rośnie. Ceny są jednak zmienne i zależą od sezonu i dostępnej pojemności. Na całkowity koszt wpływa m.in. wybór portu w Azji i w Europie. Polska często korzysta z portów zachodnioeuropejskich, a następnie z transportu lądowego, co należy wkalkulować w cenę „door-to-door”.
Warto pamiętać o ryzykach: opóźnieniach portowych, zmianach tras z powodów geopolitycznych czy dodatkowych kosztach demurrage*. Ubezpieczenie i monitoring przesyłek są dziś standardem. Dla mniejszych zamówień można korzystać z transportu LCL lub konsolidacji ładunków.
Odprawa celna
Niezwykle istotną kwestią w całym procesie importu z Azji jest numer EORI i rejestracja VAT. Ważne jest również prawidłowe ustalenie kodu taryfy celnej (HS / CN code), ponieważ niektóre towary z Azji (np. stal, tekstylia, baterie) podlegają dodatkowym cłom lub restrykcjom. Brak wymaganych deklaracji (CE, RoHS, REACH) może skutkować zatrzymaniem towaru w porcie. Dlatego wielu importerów korzysta z usług agencji celnych, które przyspieszają odprawę i ograniczają ryzyko błędów.
Jeśli szukasz wsparcia w tym zakresie, nasza agencja celna posiada ponad 30-letnie doświadczenie i chętnie wesprze Cię w tym temacie. Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę.
Transport morski z Azji – Praktyczne wskazówki
Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych wskazówek, które również mogą Ci się przydać:
- Zawsze licz całkowity koszt importu („landed cost”), a nie tylko cenę FOB/CIF.
- Planuj bufor czasowy – opóźnienia w transporcie morskim są normą.
- Stosuj inspekcję przed wysyłką, zwłaszcza przy pierwszych zamówieniach.
- Rozważ konsolidację lub współdzielenie kontenerów.
- Monitoruj ryzyka rynkowe i geopolityczne, które mogą wpłynąć na czas dostawy.
Podsumowanie cz.2
Transport morski z Azji to szansa na dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiej oferty towarów, ale wymaga dobrego przygotowania – od umowy i płatności, przez logistykę, aż po odprawę celną. Kluczem do sukcesu jest myślenie o całym łańcuchu dostaw i minimalizowanie ryzyk.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie transportu, logistyki magazynowej, przeładunków lub odpraw celnych – skontaktuj się z nami. Nasi eksperci bardzo chętnie pomogą Ci w transporcie morskim.
Źródła:
1. Polska handluje ze światem duży wzrost obrotów z korea i chinami – Business Insider
2. Raport Polska – Japonia – Trade.gov.pl
* Demurrage to opłata naliczana za przetrzymywanie ładunku lub kontenerów w terminalu portowym dłużej niż uzgodniony czas wolny. Jest to koszt związany z zajmowaniem przestrzeni przez kontener, naliczany za każdy dzień przechowywania poza określonym terminem wolnym od opłat.

Jednostki TEU i FEU służą do określania pojemności kontenerów oraz ładowności statków. Ich zastosowanie jest konieczne do optymalnego wykorzystania przestrzeni […]

Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga wyższego stopnia wtajemniczenia w arkana sztuki spedycyjnej. Niezależnie od tego, czy chodzi o przewóz dużych elementów […]

Logistyka morska to zarządzanie procesem transportu towarów statkami. Samo pojęcie „logistyka” wywodzi się z języka greckiego – starożytni Grecy określali […]