OGÓLNE WARUNKI DZIAŁANOŚCI AGENCJI CELNEJ 2025

Postanowienia ogólne.

§ 1
Słownik pojęć
1. OWDAC 2025 – Ogólne Warunki Działalności Agencji Celnej 2025.
2. Upoważnienie – pełnomocnictwo dla Agencji Celnej do reprezentowania udzielającego jako przedstawiciel celny przed organami celnymi.
3. Agencja Celna – przedsiębiorca podejmujący się za wynagrodzeniem na zlecenie Zleceniodawcy świadczenia usług obsługi celnej w zakresie określonym Umową łączącą go ze Zleceniodawcą.
4. Zleceniodawca – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną lub osoba fizyczna, w tym także nieprowadząca działalności gospodarczej, zawierająca Umowę, na rzecz której Agencja Celna świadczy usługi.
5. Umowa – zawarta pomiędzy Agencją Celną a Zleceniodawcą umowa świadczenia określonych w niej usług celnych, w tym umowy zawartej również na podstawie złożonej przez Agencję Celną oferty oraz na podstawie upoważnienia (o ile odnosi się ono do warunków współpracy).
6. Procedura celna – jedna z procedur, o których mowa w Unijnym Kodeksie Celnym lub właściwych Przepisach Celnych.
7. Należności celno – podatkowe – cło, podatki oraz wszelkie inne daniny publiczne należne od towaru zgodnie z przepisami prawa na rzecz Organów celno-skarbowych.
8. Unijny Kodeks Celny – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. (Dz. Urz. L 269 z 10.10.2013 r.) wraz z późniejszymi zmianami określający zbiór przepisów i procedur mających zastosowanie do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej lub z niej wyprowadzanych.
9. Przepisy Celne – przepisy prawa, w tym międzynarodowe, unijne oraz krajowe, jak również opublikowane przez Ministerstwo Finansów i organy jemu podległe instrukcje, wytyczne, obejmujące swoim zakresem międzynarodowy obrót towarów.
10. Organy celno – skarbowe – organy administracji rządowej, w tym również służby graniczne wykonujące zadania związane z wykrywaniem i zwalczaniem nieprawidłowości potencjalnie zagrażających bezpieczeństwu finansowemu państwa, które polegają na zapewnianiu ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Unii Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu oraz wywozu towarów z tego obszaru, a także na wykonywaniu obowiązków określonych w przepisach odrębnych, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier.
11. Dług celny – to nałożony na określoną osobę lub podmiot obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego, w tym m.in. wszelkie zobowiązania w związku z objęciem towaru lub towarów określoną Procedurą celną.
12. Siła wyższa – zdarzenie nadzwyczajne, pozostające poza kontrolą którejkolwiek ze stron, którego nie można było wcześniej przewidzieć lub którego nie można było uniknąć, a które wystąpiło lub którego skutki ujawniły się po zawarciu Umowy. Za przypadek siły wyższej w rozumieniu niniejszych OWDAC 2025 należy rozumieć w szczególności: (wystąpienie jednej lub kilku, razem lub osobno) powódź, huragan lub inne klęski żywiołowe, a także anomalie pogodowe, atak terrorystyczny, cyberataki, epidemie, działania lub zaniechania organów państwowych (w tym wszelkie akty władz państwowych, które będą wpływać na możliwość realizacji Umowy przez Agencję Celną) oraz działania wojenne, w zakresie w jakim wyżej wskazane okoliczności mają wpływ na realizację Umowy.
13. Forma dokumentowa – forma czynności prawnej do zachowania której, wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie, w tym także za pomocą nośnika informacji lub środków komunikacji elektronicznej, w szczególności wiadomości e–mail, sms lub innej przy wykorzystaniu komunikatora internetowego.

§ 2
Przedmiot regulacji
1. Niniejsze OWDAC 2025 mogą znaleźć zastosowanie w stosunkach między Agencją Celną, a jej Zleceniodawcą jedynie w przypadku, gdy co najmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki i warunki te zostaną skutecznie włączone do Umowy stron.
2. OWDAC 2025 stosuje się w całości do stosunku prawnego łączącego strony w zakresie w nich uregulowanym, jednak z zastrzeżeniem pierwszeństwa odmiennych warunków określonych w Umowie zawartej przez Agencją Celną i Zleceniodawcę.
3. Agencja Celna świadczy usługi w oparciu i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dla danej Procedury celnej lub czynności. Instrukcje Zleceniodawcy sprzeczne z przepisami prawa nie wiążą Agencji Celnej, a nadto niezastosowanie się do nich przez Agencję Celną nie stanowi w żadnym z przypadków podstawy do obciążenia Agencji Celnej przez Zleceniodawcę jakąkolwiek odpowiedzialnością, w tym kontraktową lub deliktową.

§ 3
Zakres świadczonych usług przez Agencję Celną.
1. Szczegółowy zakres świadczonych usług przez Agencję Celną oraz warunki ich realizacji określa Umowa stron.
2. Zakres usług, co do których umówiły się strony nie może być interpretowany przez Zleceniodawcę rozszerzająco, przy czym, sam fakt udzielenia Agencji Celnej Upoważnienia do działania jako przedstawiciel w rozumieniu przepisów prawa celnego nie stanowi zobowiązana Agencji Celnej do wykonania jakichkolwiek czynności dla udzielającego Upoważnienia, z zastrzeżeniem odmiennych ustaleń umownych pomiędzy stronami.
3. W zależności od treści zawartej Umowy między stronami, Agencja Celna może świadczyć usługi takie jak na przykład:
a) sporządzenia zgłoszenia celnego w procedurze dopuszczenia do obrotu, procedurach specjalnych lub w wywozie,
b) sporządzenia przywozowej deklaracji skróconej,
c) sporządzenia deklaracji do czasowego składowania,
d) organizacji badań towarów podlegających kontroli przez służby graniczne,
e) dokonywania innych, związanych z odprawą celną, czynności zgodnie z zawartą Umową
f) lub inne usługi w zależności od treści Umowy zawartej między stronami.
4. Agencja Celna świadczy usługi na podstawie dokumentów i informacji przekazanych jej przez Zleceniodawcę oraz przepisów obowiązującego prawa i w zakresie zawartej Umowy ze Zleceniodawcą.
5. Wszelkie oświadczenia Zleceniodawcy, w tym w szczególności zlecenia lub dodatkowe warunki umowne, złożone przez Zleceniodawcę Agencji Celnej w jakiejkolwiek formie w związku z ofertą Agencji Celnej, znajdują zastosowanie między Agencją Celną, a Zleceniodawcą, wyłącznie w takim zakresie, w jakim te oświadczenia są zgodne z ofertą złożoną przez Agencję Celną, zaś w pozostałym zakresie wykraczającym poza treść oferty lub zawartej Umowy – wyłącznie po uprzedniej akceptacji tych oświadczeń przez Agencję Celną udzielonej pisemnie lub w Formie dokumentowej pod rygorem nieważności. Brak niezwłocznej odpowiedzi ze strony Agencji Celnej, jak również przystąpienie do wykonania usługi nie poczytuje się za przyjęcie oferty Zleceniodawcy zawartej w tych oświadczeniach, nawet jeśli strony pozostają w stałych stosunkach gospodarczych.
6. Agencja Celna może podjąć współpracę ze Zleceniodawcą lub wykonać daną usługę, w szczególności wiążącą się z odroczonym terminem płatności lub udzieleniem zabezpieczenia lub z solidarną odpowiedzialnością Agencji Celnej, po pozytywnej ocenie wiarygodności Zleceniodawcy oraz osoby zobowiązanej do zapłaty Należności celno – podatkowych, w tym finansowej na rzecz Organów celno – skarbowych w związku z usługami, które mają być świadczone przez Agencję Celną. Ocena odbywa się w oparciu o przekazane Agencji Celnej dokumenty, takie jak w szczególności:
a) sprawozdania o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za ostatni rok lub kwartał podpisanego
przez osobę uprawnioną do reprezentacji Zleceniodawcy zgodnie z właściwymi przepisami prawa lub sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentacji Zleceniodawcy,
b) aktualnej opinii bankowej,
c) aktualnego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o braku zaległości we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa,
d) aktualnego zaświadczenia o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz innych należności na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przy czym, dokumenty określone w podpunktach b) – d) nie mogą być wydane wcześniej, niż 3 miesiące przed podjęciem współpracy ze Zleceniodawcą lub rozpoczęciem wykonania danej usługi przez Agencję Celną, chyba że Agencja Celna określi inny termin wystawienia tychże dokumentów.

§ 4
Zasady zawierania umów
1. Agencja Celna świadczy usługi na podstawie Umowy, a także na podstawie udzielonego jej Upoważnienia do działania w rozumieniu przepisów prawa celnego, jeśli udzielenie Upoważnienia jest wymagane w danej procedurze przez obowiązujące przepisy prawa.
2. W przypadku, gdy do zawarcia Umowy dochodzi poprzez złożenie oferty przez Agencję Celną, złożona przez Agencję Celną oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione, a stawki za usługi, o których mowa w ofercie, zachowują ważność wyłącznie w okresie ważności oferty, chyba że co innego wynika z treści oferty.
3. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług, które zostały zlecone Agencji Celnej ustnie, chyba że zlecenie takie zostanie niezwłocznie potwierdzone przez Agencję Celną w formie pisemnej lub Formie dokumentowej pod rygorem nieważności, poprzez wskazanie przez Agencję Celną w szczególności rodzaju potwierdzanej usługi oraz wysokości należnego Agencji Celnej wynagrodzenia.
4. W Umowie zawartej między Agencją Celną, a Zleceniodawcą, ujęte są tylko wynagrodzenie i te koszty oraz wydatki, które są związane z niezakłóconą realizacją usług objętych Umową.
5. Jeżeli Agencja Celna otrzyma od Zleceniodawcy, z którym pozostaje w stałych stosunkach gospodarczych, ofertę (w tym kontrofertę, o której mowa w art. 68 Kodeksu Cywilnego) zawarcia umowy w ramach swej działalności, brak niezwłocznej odpowiedzi Agencji Celnej na powyższą ofertę nie jest równoznaczny z jej przyjęciem.
6. Wykonanie danej usługi jest uzależnione w szczególności od przekazania Agencji Celnej Upoważnienia w terminie wynikającym z Umowy, a gdy takiego nie zastrzeżono w Umowie, w terminie umożliwiającym skuteczne przedstawienie organom celnym i zarejestrowanie przez te organy takiego Upoważnienia. Upoważnienie musi zostać udzielone również w formie i o treści wymaganej przez przepisy prawa oraz zgodnie z wymogami Agencji Celnej, przy czym dokument obejmujący Upoważnienie może zawierać także postanowienia regulujące zasady współpracy między stronami, w tym zakres odpowiedzialności każdej ze stron.

§ 5
Zasady świadczenia usług przez Agencję Celną
1. Agencja Celna zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług ustalonych w Umowie, w tym w Umowie zawartej na skutek złożonej oferty oraz na podstawie przepisów obowiązującego prawa i w zakresie objętym udzielonym oraz przyjętym przez Agencję Celną Upoważnieniem.
2. Agencja Celna składając ofertę zawarcia Umowy w danym zakresie oświadcza, że posiada wszelkie niezbędne uprawnienia do świadczenia usług w niej wskazanych, a nadto, że zobowiązuje się do ich świadczenia z uwzględnieniem profesjonalnego charakteru prowadzonej działalności.

§ 6
Prawa i obowiązki stron
1. Strony zobowiązują się do współpracy w zakresie wykonania usług poprzez wzajemne informowanie się o wszystkich istotnych zdarzeniach mających lub mogących mieć wpływ na wykonanie usług świadczonych przez Agencję Celną, a w szczególności poprzez: ustalanie obiegu dokumentów źródłowych pomiędzy stronami, dostarczanie wymaganych prawem lub umową informacji, a także dokumentów w odpowiedniej formie i w czasie umożliwiającym terminowe przygotowanie dokumentów celnych przez Agencję Celną oraz współdziałanie w sprawach wymagających uzupełnienia informacji lub dokumentów.
2. Zleceniodawca zobowiązany jest udzielać Agencji Celnej wszelkich niezbędnych informacji i przekazywać dokumenty wymagane dla prawidłowego wykonania usług, w odpowiedniej formie oraz ze stosownym wyprzedzeniem celem umożliwienia Agencji Celnej należyte wykonanie usług.
3. W przypadku, gdy w imieniu Zleceniodawcy dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 2 powyżej przekazuje podmiot trzeci – Zleceniodawca ponosi w całości odpowiedzialność wobec Agencji Celnej za działania i zaniechania podmiotu trzeciego jak za działania własne, nawet jeżeli nie ponosi winy w wyborze i jeżeli wykonanie czynności Zleceniodawca powierzył osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności.
4. Agencja Celna jest zobowiązana do:
a) wykonywania usług objętych Umową zawartą między Agencją Celną a Zleceniodawcą z zachowaniem należytej staranności,
b) dokonywania zgłoszeń celnych, a także – w przypadku podjęcia takich ustaleń – obejmowania towarów inną procedurą – na podstawie dokumentów oraz informacji przekazanych przez Zleceniodawcę lub osobę trzecią działającą w imieniu Zleceniodawcy oraz w zakresie ustalonym Umową.
5. Zleceniodawca zobowiązany jest w szczególności do:
a) przekazywania Agencji Celnej informacji i dokumentów w ustalonym terminie, lub jeśli strony nie umówiły się na przekazanie ich w danym terminie – w terminie umożliwiających prawidłowe wykonanie usług,
b) zapewnienia by realizacja usługi w całości lub części nie naraziła Agencji Celnej na naruszenie jakichkolwiek przepisów prawa,
c) przekazywania Agencji Celnej kompletnych, dokładnych, rzetelnych, autentycznych oraz zgodnych ze stanem faktycznym informacji i dokumentów niezbędnych do realizacji usług,
d) przekazywania prawidłowych, kompletnych oraz jednoznacznych oświadczeń w zakresie nazwy i opisu towaru, a w przypadku przekazania dokumentów (w tym faktur) lub informacji w języku innym niż język polski do dostarczenia Agencji Celnej – na każde wezwanie, rzetelnego i poprawnego tłumaczenia na język polski,
e) przekazywania Agencji Celnej uzyskanych, aktualnych Wiążących Informacji Taryfowych (WIT) lub Wiążących Informacji Stawkowych (WIS) oraz innych wiążących informacji,
f) informowania Agencji Celnej o wszelkich kosztach i okolicznościach koniecznych dla prawidłowego określenia wartości celnej towarów objętych zgłoszeniami, w tym także w razie pojawienia się wątpliwości co do kodu taryfy celnej,
g) dopełniania i przestrzegania wszelkich warunków przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa w celu objęcia towarów wnioskowaną Procedurą celną i wynikających ze stosownych przepisów obowiązującego prawa lub pozwoleń dotyczących tej procedury,
h) uregulowania kwot wynikających z Długu celnego i innych Należności celno – podatkowych lub złożenia odpowiedniego ich zabezpieczenia jako warunku zwolnienia towaru,
i) zwrotu na rzecz Agencji Celnej środków finansowych zabezpieczonych lub wyłożonych przez Agencję celną na pokrycie Należności celno – podatkowych,
j) informowania Agencji Celnej o możliwości utraty płynności finansowej, mogącej skutkować znacznym pogorszeniem sytuacji finansowej lub niewypłacalnością i o prowadzonych przeciwko Zleceniodawcy postępowaniach w sprawie należności celnych, podatkowych, a także w sprawie składek na ubezpieczenia społeczne,
k) spełnienia pozostałych obowiązków wynikających z Umowy oraz z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
6. Poprzez udzielenie zlecenia Agencji Celnej na daną usługę, Zleceniodawca gwarantuje nieodwołalnie i bezwarunkowo, że wykonanie tej usługi przez Agencje Celną nie skutkuje i nie będzie skutkować w przyszłości, bezpośrednio lub pośrednio, naruszeniem jakichkolwiek przepisów właściwego prawa krajowego lub prawa międzynarodowego w zakresie środków ograniczających (sankcji) nałożonych wobec poszczególnych państw, osób lub towarów. W przypadku, gdyby powyższe okazało się niezgodne ze stanem faktycznym Agencja Celna jest uprawniona do rozwiązania Umowy ze skutkiem natychmiastowym według wyboru Agencji Celnej w Formie dokumentowej lub w formie pisemnej, bez prawa Zleceniodawcy do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tego tytułu.

§ 7
Zasady rozliczeń stron
1. Agencji Celnej należy się od Zleceniodawcy wynagrodzenie zgodnie z zawartą Umową, w tym w ofercie lub cenniku. Za wykonanie czynności dodatkowych, nieokreślonych w Umowie, a w szczególności czynności, których konieczności dokonania nie można było przewidzieć w chwili zawarcia Umowy, Agencji Celnej przysługuje wynagrodzenie dodatkowe. Ponadto, Agencji Celnej przysługuje także zwrot kosztów lub wydatków poniesionych w związku ze świadczeniem usług na zasadach określonych w Umowie oraz OWDAC 2025.
2. Wynagrodzenie o którym mowa w ust. 1, a także wszystkie opłaty, wydatki i koszty, w tym w szczególności opłaty na rzecz służb kontrolnych, koszty przeładunków lub manipulacji, koszty organizacji rewizji celnej, koszty pobierania próbek oraz koszty ponoszone względem Organów celno – skarbowych lub inne, którymi Agencja Celna lub Agent Celny zostanie obciążony w związku z realizacją usług, zostaną przez Zleceniodawcę zapłacone na pierwsze żądanie Agencji Celnej niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty doręczenia żądania w Formie dokumentowej.
3. Niezależnie od ust. 2, na pierwsze żądanie Agencji Celnej, Zleceniodawca zobowiązany jest według wyboru Agencji Celnej do niezwłocznej zapłaty wynagrodzenia, kosztów lub wydatków, o których mowa w ust. 2, w tym jako zaliczki, lub do zwolnienia Agencji Celnej z odpowiedzialności w całości poprzez zapłatę ich bezpośrednio na rachunek uprawnionego podmiotu lub organu.
4. Wskazanie przez Zleceniodawcę osoby trzeciej jako płatnika faktur lub innych dokumentów księgowych, np. not na Należności celno-skarbowe, wystawianych przez Agencję Celną, nie zwalnia Zleceniodawcy od obowiązku zapłaty wynagrodzenia, kosztów lub wydatków, o których mowa w ust. 2 na rzecz Agencji Celnej.

§ 8
Zasady zapłaty Należności celno-podatkowych
1. Sposób i forma zapłaty Należności celno-podatkowych ustalona będzie przez strony w Umowie, w oparciu o specyfikę konkretnej Procedury celnej, którą objęty zostanie towar.
2. Agencja Celna może uzależnić zabezpieczenie lub zapłatę w imieniu Zleceniodawcy Należności celno – podatkowych od dokonania przedpłaty w całości tych Należności celno – podatkowych lub przedstawienia innej formy zabezpieczenia na rzecz Agencji Celnej przez Zleceniodawcę, po uprzednim zaakceptowaniu tej formy zabezpieczenia przez Agencję Celną.
3. W przypadku braku ustaleń w Umowie zakresu dotyczącego zapłaty Należności celno – podatkowych, Zleceniodawca zobowiązany będzie do przedpłaty Należności celno – podatkowych w sposób i w formie wskazanej przez Agencję Celną.
4. W przypadku braku terminowego uregulowania Należności celno – podatkowych Agencja Celna może wstrzymać się ze świadczeniem usług lub wypowiedzieć Umowę w całości lub w części i nie ponosi z tego tytułu odpowiedzialności za szkody Zleceniodawcy lub podmiotów trzecich na rzecz których usługa miała być wykonana.
5. Zleceniodawca jest odpowiedzialny wobec Agencji Celnej za zapłatę lub zwrot na jej rzecz Należności celno – podatkowych, nawet jeśli importerem lub uprawnionym z innej Procedury celnej jest podmiot trzeci. Wskazanie w jakimkolwiek dokumencie księgowym podmiotu trzeciego jako płatnika nie zwalnia Zleceniodawcy z odpowiedzialności wobec Agencji Celnej za zapłatę Należności celno – podatkowych oraz za szkodę poniesioną przez Agencję Celną, w szczególności, jeśli podmiot trzeci nie uiścił ich w wymaganym terminie.
6. W przypadku, gdy strony umówią się, że Agencja Celna ma wyłożyć lub zabezpieczyć Należności celno – podatkowe Zleceniodawca zobowiązany jest do zapłaty prowizji w wysokości wskazanej przez Agencję Celną.

§ 9
Zabezpieczenie
1. Agencja Celna, zarówno przed jak i w trakcie świadczenia danych usług, może uzależnić ich realizację od przedstawienia przez Zleceniodawcę zabezpieczenia, w tym w szczególności na zabezpieczenie wynagrodzenia Agencji Celnej, Należności celno – podatkowych, pokrycia szkód
Agencji Celnej lub należności z innych tytułów, które przysługują lub będą przysługiwać jej w przyszłości. Rodzaj, warunki i termin zabezpieczenia wskazuje Agencja Celna, które Zleceniodawca powinien przedstawić w terminie określonym przez Agencję Celną, przy czym – mogą to być, w szczególności:
a) weksel in blanco na zlecenie wraz z deklaracją wekslową – według wzoru przekazanego przez Agencję Celną – który zostanie poręczony wekslowo przez członków zarządu osobiście lub wspólników, lub udziałowców, lub akcjonariuszy Zleceniodawcy,
b) złożenie oświadczenia o poddaniu się egzekucji w formie aktu notarialnego z art. 777 § 1 pkt 4) tj. akt notarialny, w którym dłużnik poddał się egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej lub wydania rzeczy oznaczonych co do gatunku, ilościowo w akcie określonych, albo też wydania rzeczy indywidualnie oznaczonej, gdy w akcie wskazano termin wykonania obowiązku lub zdarzenie, od którego uzależnione jest wykonanie lub art. 777 § 1 pkt 5) k.p.c. tj. akt notarialny, w którym dłużnik poddał się egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej do wysokości w akcie wprost określonej albo oznaczonej za pomocą klauzuli waloryzacyjnej, gdy w akcie wskazano zdarzenie, od którego uzależnione jest wykonanie obowiązku, jak również termin, do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie temu aktowi klauzuli wykonalności Kodeksu postępowania cywilnego,
c) wpłata kaucji pieniężnej na konto Agencji Celnej w kwocie wskazanej przez tę Agencję Celną,
d) bezwarunkowa, nieodwołalna oraz płatna na pierwsze żądanie gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa, której treść wymaga uprzedniego zatwierdzenia na piśmie lub w Formie dokumentowej przez Agencję Celną.
2. Zleceniodawca zobowiązuje się utrzymywać udzielone Agencji Celnej zabezpieczenie przez cały okres świadczenia usług Agencji Celnej, a także do zakończenia okresu przedawnienia roszczeń wynikających z zawartej Umowy oraz do zakończenia okresu przedawnienia zobowiązań celnych i/lub podatkowych, które mogły powstać w związku z wykonywanymi przez Agencję Celną usługami.
3. Jeżeli ustanowiono zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1 lit. c) lub d), a Agencja Celna skorzystała – zgodnie z Umową – z takiego zabezpieczenia, Zleceniodawca obowiązany jest uzupełnić wysokość zabezpieczenia do pierwotnie określonej kwoty nominalnej tego zabezpieczenia.
4. Agencja Celna – w każdym czasie i według własnego uznania oraz oceny sytuacji finansowej Zleceniodawcy – może żądać zwiększenia lub uzupełnienia zabezpieczenia.

§ 10
Zasady odpowiedzialności stron
1. Agencja Celna zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług określonych w Umowie.
2. Agencja Celna ma prawo odmówić wykonania usług w całości lub w części (w tym dokonania zgłoszenia celnego) i w związku z tym, wstrzymać się z realizacją zlecenia lub wypowiedzieć przyjęte zlecenie w całości lub w części ze skutkiem natychmiastowym, w szczególności w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zleceniodawcę jakiegokolwiek obowiązku Zleceniodawcy wynikającego z Umowy (co obejmuje także obowiązki Zleceniodawcy wskazane w OWDAC 2025), przy czym w takim przypadku Zleceniodawca nie jest uprawniony do dochodzenia wobec Agencji Celnej jakichkolwiek roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
Umowy. Niniejsze uprawnienie nie wyłącza ani nie ogranicza innych uprawnień Agencji Celnej do wypowiedzenia lub odstąpienia od Umowy w całości lub części wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Odpowiedzialność Agencji Celnej w stosunku do Zleceniodawcy z tytułu realizacji usług ograniczona jest do szkody rzeczywistej poniesionej przez Zleceniodawcę (strata), nie obejmuje m.in. utraconych korzyści lub szkód pośrednich. W każdym przypadku odpowiedzialność Agencji Celnej nie może przekroczyć kwoty równej dziesięciokrotności wynagrodzenia netto za wykonaną usługę.
4. Zleceniodawca jest zobowiązany oraz ponosi odpowiedzialność za zapłatę w całości Należności celno- podatkowych w terminach określonych w Umowie bez prawa do dochodzenia roszczeń, w tym roszczeń regresowych od Agencji Celnej w tym zakresie, zaś Agencja Celna nie ponosi z tytułu zapłaty Należności celno-podatkowych żadnej odpowiedzialności wobec Organów celno-skarbowych. W przypadku, gdy Agencja Celna będzie zobowiązana, jako dłużnik, w tym jako dłużnik solidarny do zapłaty Należności celno-podatkowych na rzecz organów lub innych podmiotów, Zleceniodawca zobowiązuje się zwolnić Agencję Celną z odpowiedzialności w całości i zobowiązuje się do niezwłocznego uiszczenia należności w całości na rzecz właściwych organów lub innych uprawnionych bez prawa do dochodzenia przez Zleceniodawcę, jego ubezpieczyciela lub inne podmioty roszczeń od Agencji Celnej z jakiegokolwiek tytułu. W przypadku zaś, gdy Agencja Celna dokona zapłaty za te należności, Zleceniodawca będzie zobowiązany do zwrotu Agencji Celnej uiszczonych przez nią Należności celno-podatkowych na pierwsze wezwanie Agencji Celnej.
5. Odpowiedzialność Zleceniodawcy wobec Agencji Celnej wynikająca z konieczności rozliczenia Należności celno – podatkowych i przedstawienia dowodów ich rozliczenia odpowiednim Organom celno-skarbowym nie wygasa pomimo rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy.
6. Zleceniodawca ponosi całkowitą odpowiedzialność względem Agencji Celnej za wykonywanie obowiązków wynikających z objęcia towarów określoną Procedurą celną, w tym towarów podlegających czasowemu składowaniu, znajdujących się w magazynie czasowego składowania, miejscu uznanym lub innym miejscu wyznaczonym przez organu celne dla składowania towarów.
7. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności za:
a) szkody wynikające z naruszenia przez Zleceniodawcę lub na skutek okoliczności pozostających po stronie Zleceniodawcy w zakresie postanowień przepisów obowiązującego prawa, Umowy, w tym niniejszych OWDAC 2025,
b) kary, grzywny, w tym także kary umowne nałożone na Zleceniodawcę lub podmiot trzeci w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi przez Agencję Celną,
c) niedopuszczenie środka transportowego do dalszego przewozu ze względu na naruszenie przepisów transportowych,
d) stwierdzone różnice pomiędzy stanem faktycznym towaru, a stanem wynikającymi informacji lub dokumentów przekazanych Agencji Celnej, w szczególności w zakresie (każdy z osobna) ilości, wagi, ceny, rodzaju towaru, certyfikatów potwierdzających pochodzenie towaru (w tym preferencyjne), kosztów transportu i ubezpieczenia,
e) dokonane przez Organy celno-skarbowe zmiany taryfikacji towaru mające wpływ na wysokość Należności celno – podatkowych, jeśli zastosowana przez Agencję Celną taryfikacja wynikała z dokumentów lub informacji dostarczonych lub przekazanych przez Zleceniodawcę,
f) naruszenia przez Zleceniodawcę powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności praw własności intelektualnej,
g) szkody spowodowane działaniem lub zaniechaniem Zleceniodawcy lub osób trzecich,
h) szkody wynikające z przedłożenia, przekazania przez Zleceniodawcę lub osobę trzecią nieprawdziwych, nieprawidłowych, niekompletnych lub niezgodnych ze stanem faktycznym danych lub informacji, lub dokumentów, na podstawie których, Agencja Celna wystąpiła lub będzie występowała przed Organami celno-skarbowymi,
i) szkody inne niż szkoda rzeczywista (w tym wyłączona jest odpowiedzialność Agencji Celnej za utracone korzyści Zleceniodawcy lub podmiotów trzecich),
j) za koszty wynikające ze składowania towaru, kontenerów lub innego opakowania,
k) niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy w całości lub części z przyczyn niezależnych od Agencji Celnej, takich jak w szczególności (wystąpienie choćby jednej): Siła wyższa, postój środka transportu, niezastosowanie się do instrukcji Zleceniodawcy sprzecznych z obowiązującymi przepisami prawa,
l) szkody wyrządzone w wyniku niedotrzymania terminu,
m) niedopuszczenie towaru do obrotu na polskim obszarze celnym towarów przez wyspecjalizowane służby lub organy, w tym weterynaryjne lub fitosanitarne.
8. Agencja Celna nie jest odpowiedzialna za skutki dodatkowych instrukcji udzielanych przez Zleceniodawcę bezpośrednio innym stronom uczestniczącym w realizacji Umowy.
9. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności za czas realizacji usługi, w tym w zakresie w jakim czas ten zależy od organów administracji publicznej, w tym Organów celno – skarbowych lub innych, lub w zakresie w jakim zależy on od podmiotów trzecich.
10. Agencja Celna ma prawo do uregulowania statusu celnego towarów, w imieniu własnym i na własną rzecz, w przypadku ich porzucenia przez Zleceniodawcę lub inny podmiot będący jego właścicielem.
11. Przez porzucenie towaru rozumieć należy taką sytuację, w której Zleceniodawca lub inny podmiot będący właścicielem towaru lub będący osobą, której przysługuje prawo do rozporządzania towarem, nie podejmuje aktywności niezbędnej do wydania jemu lub innemu podmiotowi będącemu odbiorcą towaru, w tym nie udziela niezbędnych instrukcji lub wyjaśnień co do sposobu postępowania z towarem.
12. Jeżeli towar został porzucony, Agencja Celna wzywa Zleceniodawcę na piśmie lub w Formie dokumentowej z zastrzeżeniem, że w przypadku nieodebrania towaru albo niepodjęcia przez Zleceniodawcę lub inny podmiot będący właścicielem towaru albo osobę, której przysługuje prawo do rozporządzania towarem w terminie wskazanym w wezwaniu aktywności niezbędnej do wydania jemu lub innemu podmiotowi będącemu odbiorcą towaru, towar zostanie uznany za porzucony.

Postanowienia szczegółowe dotyczące usług Agencji Celnej związanych z procedurą dopuszczenia do obrotu

§11
1. Procedura dopuszczenia do obrotu ma zastosowanie w przypadku przywozu towarów nieunijnych na obszar celny Unii Europejskiej.
2. Objęcie tą procedurą nadaje towarowi nieunijnemu status celny towaru unijnego.
3. Przedmiotem usługi polegającej na dokonaniu zgłoszenia celnego do procedury dopuszczenia do obrotu nie może być towar objęty zakazami wynikającymi z prawa krajowego lub prawodawstwa Unii Europejskiej. Zarówno odmowa przyjęcia usługi, jak i odmowa jej wykonania w trakcie obowiązywania Umowy z uwagi na zakazy, o których mowa w zdaniu poprzednim nie stanowi podstawy do dochodzenia roszczeń wobec Agencji Celnej.

§12
1. Zgłoszenie celne o objęcie procedurą dopuszczenia do obrotu, dokonywane jest w zakresie i na warunkach objętych Umową zawartą między Zleceniodawcą a Agencją Celną. Agencja Celna nie jest zobowiązana do podejmowania jakiejkolwiek czynności, która mogłaby doprowadzić do naruszenia przepisów obowiązującego prawa lub narazić ją lub jej pracowników na jakąkolwiek odpowiedzialność wobec Organów celno – skarbowych.
2. Zleceniodawca jest zobowiązany do przedłożenia Agencji Celnej wszelkich niezbędnych dokumentów i informacji, także zgodnie z pozostałymi postanowieniami niniejszych OWDAC 2025, potrzebnych do wykonania usługi związanej ze zgłoszeniem celnym dopuszczenia do obrotu, które wynikają z przepisów obowiązującego prawa, wytycznych Organów celno – skarbowych, a także wezwań Organów celno – skarbowych. Agencja Celna może wymagać od Zleceniodawcy spełnienia także innych wymagań. W celu sporządzenia przez Agencję Celną zgłoszenia celnego, Zleceniodawca zobowiązany jest przedłożyć Agencji Celnej w szczególności:
a) fakturę, na podstawie której zgłaszana jest wartość towarów,
b) specyfikację towarów lub listę towarową, jeżeli faktura nie spełnia roli specyfikacji,
c) pozwolenie, zezwolenie lub inne dokumenty, jeżeli są wymagane w związku z przywozem towarów,
d) dokumenty, na podstawie których można określić podstawę opodatkowania towarów, jeśli faktura lub inny dokument służący do ustalenia wartości celnej towarów nie zawiera niezbędnych danych do ustalenia tej podstawy,
e) certyfikat wystawiony przez producenta (CE) lub uprawnioną do tego placówkę badawczą, zawierający skład chemiczny i surowcowy towaru (dotyczący całości towaru i jego wszystkich elementów) oraz informacje wymagane uwagami do poszczególnych działów taryfy celnej, jeżeli dokument taki jest niezbędny dla ustalenia klasyfikacji towarowej towaru, dokumenty wymagane w celu zastosowania preferencyjnych uzgodnień taryfowych lub innych środków uchylających zasady prawne mające zastosowanie do zgłaszanych towarów,
f) udokumentowaną informację o wszelkich poniesionych kosztach, które mają wpływ na ustalenie wartości celnej oraz podstawy opodatkowania przewożonych towarów,
g) inne dokumenty, jeżeli są wymagane na podstawie odrębnych przepisów obowiązującego prawa.
3. Agencja Celna zobowiązuje się:
a) do dochowywania należytej staranności przy podejmowaniu czynności i formalności związanych z wykonaniem usług związanych z dokonaniem zgłoszeń celnych w procedurze dopuszczenia do obrotu,
b) do informowania Zleceniodawcy o okolicznościach faktycznych oraz prawnych mających związek z dokonanym przez Agencję Celną zgłoszeniem celnym, a w szczególności do informowania o treści rozstrzygnięć Organów celno-skarbowych związanych z tym zgłoszeniem.

§13
1. Zleceniodawca zobowiązany jest przekazać Agencji Celnej z odpowiednim wyprzedzeniem wszelkie informacje – w tym informacje o taryfikacji towaru będącego przedmiotem dopuszczenia do obrotu, chyba że zgodnie z Umową Agencja Celna dokonuje jego taryfikacji – oraz dokumenty mające wpływ na właściwe wykonanie Umowy. Agencja Celna dokonuje wyliczenia wartości celnej towaru lub towarów wyłącznie w oparciu o dokumenty lub informacje przedłożone przez Zleceniodawcę oraz zgodnie z treścią zawartej ze Zleceniodawcą Umowy. Agencja Celna nie jest zobowiązana do zwracania się do Zleceniodawcy o wyjaśnienia lub składanie dodatkowych dokumentów w celu określenia wartości celnej towaru. Wszelkie konsekwencje niewskazania informacji niezbędnych do ustalenia wartości celnej towaru, w tym w zakresie kosztów lub dokumentów ponosi Zleceniodawca.
2. Agencja Celna może ująć w zgłoszeniu celnym stawki obniżone i wynikające z preferencyjnego pochodzenia celnego towaru tylko i wyłącznie w przypadku przedstawienia przez Zleceniodawcę – przed dniem dokonania zgłoszenia i w okresie ważności – oryginałów wymaganych prawem dokumentów, z których wynika obniżona stawka lub poświadczenie preferencyjnego pochodzenia towaru. Zastosowanie preferencyjnej stawki pochodzenia odbywa się w każdym przypadku na ryzyko Zleceniodawcy.
3. Zleceniodawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za spełnienie wymogów niezbędnych do objęcia towaru właściwą Procedurą celną, w tym za przestrzeganie ograniczeń pozataryfowych oraz sankcji krajowych i międzynarodowych.
4. Jeśli Agencja Celna nie potwierdzi inaczej niż w formie pisemnej lub Formie dokumentowej pod rygorem nieważności, przedmiotem usługi związanej z dopuszczeniem do obrotu może być wyłącznie towar, który nie jest i nie będzie towarem o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa ani uzbrojeniem w rozumieniu regulacji prawnych dotyczących obrotu takimi towarami. W przypadku ustalenia, że zgłoszenie celne będzie dotyczyło wyżej opisanych towarów, Zleceniodawca może zostać zobowiązany do przedłożenia Agencji Celnej wszelkich niezbędnych dokumentów, w tym w szczególności niezbędnych zezwoleń i oświadczeń, a także gwarancji przed lub w toku wykonywania usługi.
5. Odpowiedzialność Agencji Celnej za szkody Zleceniodawcy, jeśli powstały one w związku lub w wyniku zgłoszenia dopuszczenia do obrotu towarów, o których mowa w ust. 3 lub 4 jest wyłączona w całości, chyba że wynika ona z wyłącznej winy umyślnej Agencji Celnej.

§14
1. Korekty zgłoszenia celnego dokonywane są:
a) gdy nienależyte wykonanie lub niewykonanie usługi, w tym błąd w zgłoszeniu celnym nastąpiły z wyłącznej winy Agencji Celnej – Agencja Celna dokona korekty zgłoszenia celnego w ramach wynagrodzenia uiszczonego przez Zleceniodawcę za dokonanie zgłoszenia celnego w ramach posiadanego Upoważnienia,
b) w innych przypadkach niż wskazane w lit. a) powyżej – korekta zgłoszenia celnego może być dokonana przez Agencję Celną za dodatkowym wynagrodzeniem uzgodnionym przez Agencję celną ze Zleceniodawcą w ramach posiadanego Upoważnienia.
2. Powyższe dotyczy jedynie przypadków, gdy Agencja Celna w momencie, gdy zaistnieje potrzeba dokonania korekty będzie posiadała Upoważnienie od importera.

§15
1. W przypadku dokonania ustaleń pomiędzy Agencją Celną a Zleceniodawcą, że rozliczenie podatku VAT należnego z tytułu importu towarów będzie dokonywane w deklaracji podatkowej na podstawie obowiązujących przepisów o podatku VAT, Zleceniodawca zobowiązany jest do przestrzegania postanowień i warunków wynikających z obowiązujących przepisów prawa oraz zasad wskazanych przez Agencję Celną, w tym w zakresie zawartej Umowy lub dodatkowego porozumienia. W przypadku braku akceptacji Agencji Celnej dokonanej w formie pisemnej lub w Formie dokumentowej pod rygorem nieważności, nie można domniemywać, że Agencja Celna wyraziła zgodę na współpracę przy zgłoszeniach celnych z zastosowaniem możliwości rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej.
2. W przypadku korzystania przez importera z możliwości odprawy celnej w dopuszczeniu towaru do obrotu z zastosowaniem rozliczenia podatku VAT w deklaracji miesięcznej, Zleceniodawca jest zobowiązany do terminowego przedkładania aktualnych zaświadczeń lub oświadczeń o braku zaległości w zapłacie w należności publiczno – prawnych właściwym Organom celno – skarbowym. Zleceniodawca jest nadto zobowiązany do przekazania Agencji Celnej dowodów potwierdzających rozliczenie VAT w deklaracji podatkowej niezwłocznie na każde wezwanie Agencji Celnej.
3. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności za nierozliczenie przez Zleceniodawcę lub importera kwoty podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej.
4. W przypadku, gdy Agencja Celna będzie zobowiązana, jako dłużnik, w tym jako dłużnik solidarny, do zapłaty jakichkolwiek należności na rzecz organów lub innych podmiotów trzecich, w tym odsetek, kar lub kosztów egzekucyjnych z powodu niedopełnienia przez Zleceniodawcę lub importera jakiegokolwiek obowiązku wskazanego w przepisach prawa lub w Umowie z Agencją Celną w związku z zastosowaniem rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej, czego skutkiem będzie pociągnięcie do odpowiedzialności Agencji Celnej, Zleceniodawca zwolni Agencję Celną z odpowiedzialności w całości i zobowiązuje się do niezwłocznego uiszczenia należności (w tym odsetek) w całości na rzecz właściwych organów lub innych podmiotów bez prawa do dochodzenia od Agencji Celnej roszczeń, w tym roszczeń regresowych z jakiegokolwiek tytułu. W przypadku zaś, gdy Agencja Celna dokona zapłaty za należności, o których mowa w niniejszym ustępie, Zleceniodawca będzie zobowiązany do zwrotu Agencji Celnej w terminie niezwłocznym uiszczonych przez nią należności w całości. Zleceniodawca będzie zobowiązany do pokrycia także wszelkich innych szkód Agencji Celnej w związku z powyższym.

§ 16
Zleceniodawca niezwłocznie po uzyskaniu wiedzy o wszczętych lub toczących się postępowaniach, poinformuje Agencję Celną o wszelkich postępowaniach przed Organami celno-skarbowymi, postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących spraw lub towarów zleconych Agencji Celnej w zakresie umożliwiającym Agencji Celnej według jej wyboru – wzięcie udziału w postępowaniu lub podjęcie w toku postępowania innych działań.

Postanowienia szczegółowe dotyczące usług Agencji Celnej związanych z procedurą wywozu

§ 17
1. Procedura wywozu ma zastosowanie w przypadku wywozu towarów unijnych poza obszar celny Unii Europejskiej.
2. Do procedury wywozu stosuje się odpowiednio postanowienia ogólne oraz postanowienia szczegółowe dotyczące usług Agencji Celnej związanej z dopuszczeniem do obrotu w zakresie § 11.

§ 18
1. Zgłoszenie celne wywozowe dokonywane jest w zakresie i na warunkach objętych Umową zawartą między Zleceniodawcą a Agencją Celną. Agencja Celna nie jest zobowiązana do podejmowania jakiejkolwiek czynności w ramach tejże usługi, która mogłaby doprowadzić do naruszenia przepisów obowiązującego prawa lub narazić ją lub jej pracowników na jakąkolwiek odpowiedzialność wobec organów.
2. Zleceniodawca jest zobowiązany do przedłożenia Agencji Celnej wszelkich niezbędnych dokumentów i informacji, także zgodnie z pozostałymi postanowieniami niniejszych OWDAC 2025, potrzebnych do wykonania usługi związanej ze zgłoszeniem celnym wywozowym, które wynikają z przepisów obowiązującego prawa, wytycznych Organów celno – skarbowych, a także wezwań Organów celno – skarbowych. Agencja Celna może wymagać od Zleceniodawcy spełnienia także innych wymagań. W celu sporządzenia przez Agencję Celną zgłoszenia celnego, Zleceniodawca zobowiązany jest przedłożyć Agencji Celnej w szczególności:
a) fakturę, na podstawie której zgłaszana jest wartość towarów,
b) specyfikację towarów lub listę towarową, jeżeli faktura nie spełnia roli specyfikacji,
c) pozwolenie, zezwolenie lub inne dokumenty, jeżeli są wymagane w związku z procedurą wywozu,
d) inne dokumenty, jeżeli są wymagane na podstawie odrębnych przepisów obowiązującego prawa.

§ 19
1. Za prawidłową realizację procedury wywozu, w tym za zapewnienie faktycznego wyprowadzenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej oraz za wskazanie w zgłoszeniu celnym rzeczywistego eksportera odpowiada Zleceniodawca. W przypadku braku możliwości udokumentowania wywozu towaru lub zakwestionowania przez Organy celno – skarbowe jako eksportera podmiotu wskazanego w zgłoszeniu celnym wywozowym na podstawie informacji od Zleceniodawcy, Zleceniodawcy nie przysługuje żadne roszczenie względem Agencji Celnej, w szczególności związane z brakiem możliwości zastosowania zerowej stawki podatku VAT.
2. Zleceniodawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za spełnienie wymogów niezbędnych do objęcia towaru procedurą celną wywozu, w tym za przestrzeganie ograniczeń pozataryfowych oraz sankcji krajowych i międzynarodowych.

Procedury specjalne
Postanowienia szczegółowe w zakresie procedury tranzytu

§ 20
1. Procedurą tranzytu obejmuje się towary przemieszczane pomiędzy dwoma różnymi urzędami celnymi położonymi na terytorium różnych państw lub nawet tego samego kraju, którym nie nadano przeznaczenia celnego.
2. Zgłoszenie celne w procedurze tranzytu dokonywane jest w zakresie i na warunkach objętych Umową zawartą między Zleceniodawcą a Agencją Celną. Agencja Celna nie jest zobowiązana do podejmowania jakiejkolwiek czynności w ramach tejże usługi, która mogłaby doprowadzić do naruszenia przepisów obowiązującego prawa lub narazić ją lub jej pracowników na jakąkolwiek odpowiedzialność wobec organów.

§ 21
Zleceniodawca jest zobowiązany do przedłożenia Agencji Celnej wszelkich niezbędnych dokumentów i informacji, także zgodnie z pozostałymi postanowieniami niniejszych OWDAC 2025, potrzebnych do wykonania usługi związanej ze zgłoszeniem celnym tranzytowym, które wynikają z przepisów obowiązującego prawa, wytycznych i wezwań Organów celno – skarbowych. Agencja Celna może wymagać od Zleceniodawcy spełnienia także innych wymagań. Agencja Celna dokonuje zgłoszenia celnego w procedurze tranzytu na podstawie dokumentów i informacji przekazanych jej przez Zleceniodawcę lub w imieniu Zleceniodawcy. Odpowiedzialność za treść tych dokumentów i informacji, a także za rozbieżności między dokumentami lub informacjami a stanem faktycznym ponosi w całości Zleceniodawca.

§ 22
1. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie wszelkich formalności i procedur związanych z procedurą tranzytu oraz prawidłowym zamknięciem tej procedury, w szczególności w zakresie dostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia wskazanego w zgłoszeniu tranzytowym oraz w terminie wynikającym ze zgłoszenia tranzytowego w stanie nienaruszonym i zgodnie z ilością oraz rodzajem towaru wynikającymi z dokumentów przekazanych Agencji Celnej na potrzeby dokonania zgłoszenia tranzytowego.
2. W przypadku, gdy Agencja Celna w związku ze świadczonymi usługami w zakresie zgłoszenia celnego w procedurze tranzytu zostanie obciążona zapłatą jakichkolwiek należności, w tym Należności celno-podatkowych lub mandatów, lub kar na rzecz organów lub innych podmiotów, Zleceniodawca zwolni Agencję Celną z odpowiedzialności w całości i zobowiązuje się do niezwłocznego uiszczenia wyżej wskazanych należności w całości na rzecz właściwych organów lub innych uprawnionych podmiotów bez prawa do dochodzenia przez Zleceniodawcę lub inne podmioty roszczeń wobec Agencji Celnej. W przypadku, gdyby Agencja Celna pokryła te należności na rzecz organów lub innych podmiotów (w tym, jeśli zostałyby one pobrane z zabezpieczenia Agencji Celnej) Zleceniodawca będzie zobowiązany do zwrotu Agencji Celnej uiszczonych przez nią należności i pokrycia jej szkody w całości, na wezwanie Agencji Celnej i w terminie przez nią wskazanym, nie dłuższym niż 7 dni. Odpowiedzialność Zleceniodawcy oparta jest na zasadzie ryzyka, co oznacza, że jest on odpowiedzialny także na skutek okoliczności niezależnych od niego, w tym, gdy niedopełnienie warunków zakończenia procedury tranzytu wynika ze zdarzeń Siły wyższej.

Składowanie celne

§ 23
1. Do postanowień dotyczących składowania czasowego stosuje się odpowiednio postanowienia ogólne oraz postanowienia szczegółowe dotyczące usług Agencji Celnej określone w niniejszych OWDAC 2025.
2. Usługi Agencji Celnej w zakresie składowania celnego wynikają z oferty, o ile odmiennie Zleceniodawca nie ustali z Agencją Celną.
3. Zleceniodawca zobowiązany jest podjąć wszelkie czynności oraz przekazać Agencji Celnej wszelkie niezbędne informacje i dokumenty umożliwiające terminowe objęcie towarów procedurą składowania celnego, w tym określające co najmniej rodzaj towaru, ilość towaru, wartości, specyfikacji, sposobu przechowania lub inne informacje wymagane przez Agencję Celną.
4. Agencja Celna może odmówić objęcia towarów procedurą składowania celnego towarów, w szczególności jeśli Zleceniodawca nie przekaże informacji lub dokumentów wymaganych przez Agencję Celną lub według oceny Agencji Celnej towar lub opakowanie znajduje się w stanie uniemożliwiającym składowanie celne. W przypadku odmowy Agencji Celnej objęcia towarów procedurą składowania celnego, Zleceniodawca zobowiązany jest niezwłocznie zabrać towar lub opakowanie, w tym kontener lub przesyłkę na swój koszt i ryzyko oraz uregulować wszelkie należności z nią związane, takie jak koszty lub wynagrodzenie za przeładunek, składowanie lub inne jakie powstały lub powstaną w związku z towarem bez względu na miejsce złożenia towaru.
5. Zleceniodawca bez zgody Agencji Celnej nie jest uprawniony wyprowadzać lub usuwać w jakikolwiek sposób spod dozoru celnego towarów podlegających procedurze składowania celnego, znajdujących się w magazynie czasowego składowania, miejscu uznanym lub innym miejscu wyznaczonym przez Organy celno – skarbowe dla składowania towarów.
6. Od dnia przyjęcia towaru do składowania celnego do dnia wydania towaru, Zleceniodawca jest odpowiedzialny za oznaczenie towaru objętego procedurą składowania celnego w taki sposób, aby w zwykłym toku czynności było w każdym czasie możliwe jednoznaczne odróżnienie towaru unijnego od towaru nieunijnego objętego procedurą składowania celnego.
7. W przypadku stwierdzenia w trakcie składowania celnego przez Agencję Celną uszkodzenia towaru lub jego opakowania, braków ilościowych bądź niekompletności lub wadliwości dokumentów dotyczących towarów, Agencja Celna poinformuje o tym fakcie Zleceniodawcę.
8. W przypadku wyznaczenia przez właściwy Organ celno-skarbowy towaru do kontroli celnej, Zleceniodawca zobowiązuje się wykonać w terminach określonych przez właściwy Organ celno – skarbowy wszelkie czynności skutkujące zapewnieniem właściwemu Organowi celno – skarbowemu dostępu do towarów w ramach prowadzonej kontroli celnej oraz zapewnienia Agencji Celnej możliwości uczestniczenia w kontroli celnej.
9. O ile odmiennie nie wynika z oferty Agencji Celnej, Agencja Celna prowadzi ewidencję towarów objętych procedurą składowania celnego. Ewidencja jest prowadzona w formie zatwierdzonej przez Organy celno- skarbowe oraz zawiera informacje i dane, które umożliwiają organom celnym nadzór nad procedurą składowania celnego, w szczególności w odniesieniu do identyfikacji towarów objętych tą procedurą, ich statusu celnego i przemieszczenia towarów.
10. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności za szkody niepowstałe z bezpośredniego działania Agencji Celnej.
11. Agencja Celna ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec Zleceniodawcy, wyłącznie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi składowania celnego określonej w § 23 powstałe z wyłącznej winy umyślnej Agencji Celnej, przy czym w przypadku zaistnienia takiej odpowiedzialności, w każdym przypadku odpowiedzialność Agencji Celnej ograniczona jest do kwoty wysokości kar lub grzywien nałożonych przez Organy celno – skarbowe na Zleceniodawcę albo wysokości odsetek od należności na rzecz Organów celno – skarbowych, do niższej kwoty należności.

§ 24
1. Towar objęty procedurą składowania celnego może być poddany zwyczajowym czynnościom mającym na celu zachowanie towaru w stanie niezmienionym, poprawę ich wyglądu, jakości handlowej lub przygotowanie ich do dystrybucji lub odsprzedaży. O ile odmiennie nie wynika z ustaleń w Formie dokumentowej dokonanych z Agencją Celną, w każdym przypadku Zleceniodawca zobowiązany jest uzgodnić z Agencją Celną w Formie dokumentowej pod rygorem nieważności wykonanie zwyczajowych czynności w zakresie towarów znajdujących się w składowaniu celnym.
2. Zwyczajowe czynności wykonywane są na wyłączony koszt i ryzyko Zleceniodawcy. Agencja Celna nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykonaniem, niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zwyczajowych czynności przez Zleceniodawcę lub osoby działające w imieniu Zleceniodawcy, w tym nawet za zgodą Agencji Celnej.

Postanowienia końcowe

§ 25
1. W przypadku, gdy obie strony posiadają siedzibę (miejsce zamieszkania) w Polsce, wszelkie spory pomiędzy Agencją Celną, a Zleceniodawcą rozpoznawane będą przez sąd powszechny, właściwy dla miejsca siedziby Agencji Celnej.
2. Jeżeli Zleceniodawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania za granicą, wszelkie spory pomiędzy Zleceniodawcą, a Agencją Celną rozpoznawane będą przez polski sąd powszechny właściwy dla miejsca siedziby Agencji Celnej (jurysdykcja krajowa).
3. Wszelkie spory wynikające z umowy zawartej między Agencją Celną, a Zleceniodawcą do której zastosowanie znajdują niniejsze OWDAC 2025 lub powstałe w związku z tą umową mogą być rozstrzygane za zgodą stron przez Sąd Arbitrażowy przy Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki w Gdyni zgodnie z Regulaminem tego sądu obowiązującym w dacie wniesienia pozwu.

§ 26
1. W przypadku, gdy którekolwiek z postanowień niniejszych OWDAC 2025 uznane zostanie za nieskuteczne lub nieważne w całości lub części, nie wyłącza to skuteczności ani ważności pozostałych postanowień tychże OWDAC 2025 ani postanowienia uznanego za nieskuteczne lub nieważne, które w takim wypadku zachowuje moc w pozostałym zakresie.
2. W sytuacji opisanej w ustępie 1 powyżej, postanowienie nieważne lub uznane za bezskuteczne zostanie zastąpione innym postanowieniem, dozwolonym w świetle przepisów prawa, które będzie najbliższe intencji nieważnego lub nieskutecznego postanowienia OWDAC 2025.

§ 27
1. W Umowach zawieranych przez Agencję Celną i Zleceniodawcę z wykorzystaniem OWDAC 2025 właściwe jest prawo polskie, chyba że strony umówią się inaczej.
2. W przypadku rozbieżności w treści między polską, a angielską wersją niniejszych OWDAC 2025 – pierwszeństwo będzie miała wersja w języku polskim.

§ 28
Z chwilą zawarcia przez Agencję Celną i Zleceniodawcę Umowy z zastosowaniem całości lub części postanowień niniejszych OWDAC 2025 Agencja Celna i Zleceniodawca potwierdzają, że jest im znana treść postanowień niniejszych OWDAC 2025 oraz wyrażają zgodę na stosowanie OWDAC 2025 w ramach zawartej Umowy.

Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.
    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    Zadzwoń do nas +48 58 627 48 53 lub napisz:
    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.