Transport morski z Azji to niezwykle obszerny temat dlatego podzieliliśmy go na dwie części. W pierwszej części znaleźć można wskazówki dotyczące dokumentacji, wyboru dostawcy, czy najpopularniejszy grupy towarów. Tutaj skupimy się krótko na praktycznych aspektach i udzielimy wskazówek, które być może pomogą uniknąć kosztownych błędów.

Transport towarów z Azji

W okresie od stycznia do lipca 2025 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost importu z Koreą Południową (o 16,4 proc.), Chinami (o 13,5 proc.), Stanami Zjednoczonymi (o 2,9 proc.), Holandią (o 2,7 proc.) oraz Niemcami (o 1 proc.). 1

import towarów
Źródło: Businessinsider – Polska handluje ze światem – duży wzrost obrotów z Koreą i Chinami)

Od wielu lat transport towarów z Azji łączymy tylko z Chinami. Oczywiście jest to nie zaprzeczalny gigant jeśli chodzi o import do Polski, jednak oprócz Chin mamy także chociażby Koreę Południową, czy Japonię. Poniżej wykres przedstawiający eksport i import towarów pomiędzy Polską, a Japonią.

Umowa i płatności

Pamiętaj o tym, aby umowa handlowa sporządzona była w języku angielskim i zawierała kluczowe informacje, a przede wszystkim cenę jednostkową, wartość całkowitą, warunki Incoterms (np. FOB, CIF, DDP), terminy dostaw i płatności oraz zasady reklamacji i ubezpieczenia.

Warto też prowadzić konto walutowe (USD, EUR, JPY, KRW), aby unikać kosztów przewalutowania.

eksport i import towarów
Źródło: GUS

Transport morski z Azji – logistyka

Transport morski z Azji stale rośnie. Ceny są jednak zmienne i zależą od sezonu i dostępnej pojemności. Na całkowity koszt wpływa m.in. wybór portu w Azji i w Europie. Polska często korzysta z portów zachodnioeuropejskich, a następnie z transportu lądowego, co należy wkalkulować w cenę „door-to-door”.

Warto pamiętać o ryzykach: opóźnieniach portowych, zmianach tras z powodów geopolitycznych czy dodatkowych kosztach demurrage*. Ubezpieczenie i monitoring przesyłek są dziś standardem. Dla mniejszych zamówień można korzystać z transportu LCL lub konsolidacji ładunków.

Opiekun klienta
Masz pytanie? Skontaktuj się! +48 58 627 48 53

Odprawa celna

Niezwykle istotną kwestią w całym procesie importu z Azji jest numer EORI i rejestracja VAT. Ważne jest również prawidłowe ustalenie kodu taryfy celnej (HS / CN code), ponieważ niektóre towary z Azji (np. stal, tekstylia, baterie) podlegają dodatkowym cłom lub restrykcjom. Brak wymaganych deklaracji (CE, RoHS, REACH) może skutkować zatrzymaniem towaru w porcie. Dlatego wielu importerów korzysta z usług agencji celnych, które przyspieszają odprawę i ograniczają ryzyko błędów.

Jeśli szukasz wsparcia w tym zakresie, nasza agencja celna posiada ponad 30-letnie doświadczenie i chętnie wesprze Cię w tym temacie. Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę.

Transport morski z Azji – Praktyczne wskazówki

Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych wskazówek, które również mogą Ci się przydać:

  • Zawsze licz całkowity koszt importu („landed cost”), a nie tylko cenę FOB/CIF.
  • Planuj bufor czasowy – opóźnienia w transporcie morskim są normą.
  • Stosuj inspekcję przed wysyłką, zwłaszcza przy pierwszych zamówieniach.
  • Rozważ konsolidację lub współdzielenie kontenerów.
  • Monitoruj ryzyka rynkowe i geopolityczne, które mogą wpłynąć na czas dostawy.

Podsumowanie cz.2

Transport morski z Azji to szansa na dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiej oferty towarów, ale wymaga dobrego przygotowania – od umowy i płatności, przez logistykę, aż po odprawę celną. Kluczem do sukcesu jest myślenie o całym łańcuchu dostaw i minimalizowanie ryzyk.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie transportu, logistyki magazynowej, przeładunków lub odpraw celnych – skontaktuj się z nami. Nasi eksperci bardzo chętnie pomogą Ci w transporcie morskim.

Źródła:
1. Polska handluje ze światem duży wzrost obrotów z korea i chinami – Business Insider
2. Raport Polska – Japonia – Trade.gov.pl

* Demurrage to opłata naliczana za przetrzymywanie ładunku lub kontenerów w terminalu portowym dłużej niż uzgodniony czas wolny. Jest to koszt związany z zajmowaniem przestrzeni przez kontener, naliczany za każdy dzień przechowywania poza określonym terminem wolnym od opłat.

Autor artykułu:

Zdjęcie autora

Paweł Konkel

Marketingowiec z pasją do logistyki i nowoczesnych technologii. Od ponad 5 lat działa w branży TSL, łącząc wiedzę o transporcie i spedycji z kreatywnym podejściem do marketingu. Fascynują go grafika, AI i ciągły rozwój.

    Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.

    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy, jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    Zadzwoń do nas +48 58 627 48 53 lub napisz:
    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.