Transport morski to jedna z najbardziej efektywnych i ekonomicznych form przewozu towarów na dużą skalę. Jednak zanim ładunek opuści port, każdy etap przygotowania ładunku wymaga precyzji, odpowiedzialności i znajomości procedur. Dla wielu przedsiębiorców to właśnie ten moment – pakowania, etykietowania, kompletowania dokumentów – budzi największy stres. Bo tu nie chodzi tylko o towar, ale też o jego bezpieczeństwo i terminy dostawy.

W tym artykule pokażemy, jak przygotować przesyłkę do drogi morskiej, by uniknąć opóźnień, uszkodzeń i nieprzewidzianych kosztów. Niezależnie od tego, czy importujesz regularnie, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w handlu międzynarodowym – ten przewodnik pomoże Ci podejść do procesu z większą pewnością i kontrolą.

Organizacja transportu morskiego

Organizacja przewozu morskiego zaczyna się od określenia rodzaju i ilości przewożonego towaru oraz miejsca przeznaczenia. Powyższe dane pozwolą wybrać najbardziej opłacalny środek transportu i rodzaj jednostki ładunkowej (czyli opakowania). Transport morski towarów może być realizowany przy użyciu różnego typów statków w zależności od tego jaki rodzaj towaru będzie przewożony. Są to m.in.:

  • kontenerowce – służą do przewozu ładunków kontenerach;
  • masowce – transportują ładunki sypkie luzem, takie jak zboże, węgiel, ruda żelaza czy cement;
  • cysternowce (tankowce) – służą do przewozu cieczy, np. ropy naftowej czy gazu LNG;
  • statki drobnicowe (general cargo ships) – przewożą ładunki zapakowane w skrzynie, beczki, worki itp., (break bulk cargo) oraz takie, które nie mieszczą się w kontenerach lub nie są w nie ładowane;
  • statki typu ro-ro (roll-on/roll-off) – transportują pojazdy, maszyny i inne ładunki toczne, które mogą wjechać lub zostać wtoczone na pokład, często wykorzystywane w logistyce motoryzacyjnej;
  • statki chłodnicze (reefer ships) – posiadają kontrolowaną temperaturę dla towarów łatwo psujących się np. owoców, mięsa, ryb;
  • heavy‑lift ships – służą do przewożenia bardzo dużych lub ciężkich ładunków (np. konstrukcji, turbin), zwykle posiadają własne urządzenia przeładunkowe.

Warto pamiętać, że oprócz transportu morskiego, dla bardziej złożonych tras często wykorzystuje się także transport kolejowy, tworząc multimodalne łańcuchy dostaw.

Przygotowanie ładunku do transportu statkiem

Przed załadunkiem towaru na statek, należy go odpowiednio zabezpieczyć i zapakować. Rodzaj opakowania powinien być dostosowany do rodzaju towaru oraz warunków przewozu drogą morską. Nieodpowiednie przygotowanie ładunku może skutkować jego uszkodzeniem lub zatrzymaniem towaru w porcie docelowym.

Przygotowanie ładunku do przewozu w kontenerze

Dobór odpowiedniego kontenera zależy od rodzaju, gabarytów, wagi i specyfiki ładunku. Najczęściej stosowane rodzaje kontenerów to:

  • kontenery uniwersalne 20’ lub 40’ – ładunki lekkie o dużej objętości (np. odzież, zabawki) przewozi się w kontenerach 40’, a ciężkie i kompaktowe (np. maszyny, blachy) w kontenerach 20’;
  • kontenery chłodnicze (reefer) – ładunki wymagające kontroli temperatury (np. żywność, leki);
  • kontenery zbiornikowe (ISO tank) – ciecze i chemikalia.

Przesyłki FCL

Przy wysyłce całego kontenera (FCL) jego cała przestrzeń należy do nadawcy, co umożliwia większą kontrolę nad sposobem załadunku. Towary przewożone kontenerami uniwersalnymi pakowane są najczęściej w:

  • kartony,
  • skrzynie,
  • palety,
  • big-bagi.

Opakowania te powinny być dobrej jakości, aby wytrzymały piętrzenie i nacisk, a także uderzenia i wibracje. Przy wyborze palet lub skrzyń koniecznie trzeba upewnić się czy są wykonane z odpowiedniego materiału spełniającego normę ISPM 15.

Przy załadunku FCL ważne jest właściwe rozmieszczenie ładunku w kontenerze: ciężar powinien być rozłożony równomiernie, tak aby uniknąć skupienia masy tylko z jednej strony i aby kontener nie był przechylony. Ciężkie przedmioty należy mocno unieruchomić – stosuje się do tego pasy mocujące zaczepiane o uchwyty na ścianach kontenera.

Przesyłki LCL

Przy wysyłce mniejszej ilości ładunku w kontenerze (LCL) towary od różnych nadawców są gromadzone w jednym kontenerze. Dla nadawcy oznacza to, że jego towar będzie przeładowywany i sortowany w magazynie konsolidacyjnym – trzeba więc szczególnie zadbać o solidne opakowanie jednostkowe. Każde opakowanie powinno być wyraźnie opisane (nadawca, odbiorca) i odporne na wielokrotne manipulacje.

W praktyce drobnicę najczęściej pakuje się na europaletach lub w skrzyniach, które łatwo przemieścić wózkiem widłowym. Ważne jest, by nie przekraczać wymiarów palety i unikać wystających elementów.

Przygotowanie ładunku ponadgabarytowego

Przewóz ładunków nienormatywnych czyli ponadgabarytowych i ciężkich jest często dużym wyzwaniem logistycznym. Ich transport drogą morską może odbywać się w kontenerach specjalnych np. flat rack, platforma, open top. Innym sposobem jest ich przewóz jako break bulk – czyli transportowane elementy są umieszczane bezpośrednio w ładowni lub na pokładzie statku konwencjonalnego.

Przykładem takich ładunków mogą by:

  • maszyny,
  • konstrukcje stalowe,
  • łodzie,
  • części platform wiertniczych.

Przygotowanie ładunków ponadgabarytowych do transportu jest złożone i wymaga specjalistycznej wiedzy. Odpowiednio wykwalifikowane osoby opracowują plan sztauerski, aby wskazać prawidłowe rozmieszczenie i mocowanie oraz zabezpieczenie (l/s/d – lashing, securring, dunnage) ładunków na statku.

Warto też zwrócić uwagę, że transport ponadgabarytowy wiąże się nie tylko z przygotowaniem samego ładunku, ale też z operacjami portowymi np. zamówieniem odpowiedniego sprzętu przeładunkowego. Koordynację takich działań najlepiej powierzyć wyspecjalizowanemu operatorowi Project Cargo.

Przewóz ładunku masowego

Ładunki masowe są przewożone luzem, bez opakowań jednostkowych:

  • ładunki sypkie (np. zboża, węgiel) – przewożone są w masowcach,
  • ładunki płynne (ropa naftowa, olej jadalny) – transportowane są w tankowcach.

Czasami ładunki masowe pakuje się w opakowania jednostkowe – np. big-bagi lub beczki co znacznie ułatwia transport mniejszych ilości takich towarów. Wówczas przygotowanie polega na napełnieniu tych opakowań i zabezpieczeniu ich w kontenerze lub na palecie.

Przygotowanie dokumentów

Międzynarodowy transport morski wymaga skompletowania szeregu dokumentów przewozowych i handlowych. Poniżej prezentujemy wykaz najważniejszych dokumentów.

Konosament (Bill of Lading, B/L) – to morski listu przewozowy; potwierdza przyjęcie ładunku przez armatora i zobowiązanie do wydania go uprawnionemu odbiorcy w porcie przeznaczenia.
Faktura handlowa (Commercial Invoice) – dokument wystawiany przez sprzedającego (eksportera) dla kupującego (importera), będący podstawą rozliczenia transakcji.
Lista załadunkowa (Packing List) – nazywana też specyfikacją towaru, jest to dokument uzupełniający fakturę, który szczegółowo określa zawartość przesyłki.
Certyfikaty i świadectwa – w zależności od rodzaju towaru i wymogów kraju docelowego może być konieczne dołączenie dodatkowych świadectw. Najczęściej spotykane to:

  • świadectwo pochodzenia towaru (Certificate of Origin),
  • świadectwo fitosanitarne (Phytosanitary Certificate),
  • świadectwo zdrowia (Health Certificate),
  • deklaracja towarów niebezpiecznych (DGD).

Ubezpieczenie cargo – choć polisa ubezpieczeniowa nie zawsze jest wymagana przepisami, zdecydowanie zaleca się jej posiadanie.

Należ pamiętać, aby wszystkie dokumenty były poprawne i spójne. Wszelkie błędy mogą prowadzić do opóźnień oraz komplikacji przy odprawie celnej. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnych usług w tym zakresie – doświadczona agencja celna dokładnie zweryfikuje dokumenty przewozowe i sprawnie przeprowadzi odprawę celną towarów.

Kontrola jakości i kompletność ładunku przed wysyłką

Przed zamknięciem kontenera i odprawą ładunku warto przeprowadzić gruntowną kontrolę jakości i zgodności przesyłki z dokumentacją. Należy upewnić się, że wysyłany towar jest nieuszkodzony, spełnia ustalone specyfikacje i ilości, a opakowania są prawidłowo zamknięte.

Bezpieczeństwo w spedycji morskiej

Należy przede wszystkim pamiętać o dokładnej weryfikacja wagi – masa brutto każdej paczki powinna być znana i zadeklarowana. W przypadku pełnego kontenera, po jego załadowaniu konieczne będzie uzyskanie certyfikatu zweryfikowanej masy brutto (VGM). Załadowca (nadawca) ma obowiązek zważyć każdy pełny kontener przed wysyłką i przekazać przewoźnikowi morskiemu oficjalną informację o jego masie. Takie dane są niezbędne, aby bezpiecznie rozplanować rozmieszczenie przesyłek na statku.

Podsumowanie organizacji transportu morskiego

Transportu morski to przewóz wymagający starannego planowania i uwzględnienia wielu istotnych czynników. Warto powierzyć jego organizację doświadczonemu spedytorowi, który nie tylko zadba o wybór odpowiedniego środka transportu i kontenera, ale także wesprze w przygotowaniu dokumentów oraz monitorowaniu całego procesu przewozu. Profesjonalny spedytor to gwarancja sprawnej i terminowej realizacji przewozu towarów drogą morską.

Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.
    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    Zadzwoń do nas +48 58 627 48 53 lub napisz:
    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.