Transport morski z Azji – wstęp

Transport morski z Azji stał się podstawowym kanałem importowym do Europy, w tym także do Polski. Dzięki możliwości przewozu dużych wolumenów w relatywnie niskim koszcie jednostkowym, ładunki z Chin, Japonii czy Korei Południowej trafiają do Polski i UE szybciej, taniej i w konkurencyjnych cenach, szczególnie w porównaniu z transportem lotniczym. Alternatywą pozostaje wciąż transport kolejowy z Chin, jednak to fracht morski dominuje w skali globalnej.

W pierwszych miesiącach 2025 r. wolumen przesyłek kontenerowych z Azji do Europy wzrósł aż o 9% rok do roku, osiągając poziom 6,13 mln TEU, co pokazuje, jak silny i stabilny jest to trend¹. Dla porównania – w 2024 roku Unia Europejska wyeksportowała do Chin towary o wartości 213,3 mld euro, a zaimportowała towary o wartości 517,8 mld euro². Polska natomiast sprowadziła z Chin towary warte ok. 49,2 mld euro, co stanowiło ponad 13% całkowitego importu kraju².

Jeśli więc interesuje Cię transport morski z Azji czy po prostu import z Azji to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Znajdziesz tu sporo wskazówek i porad, które być może będą wsparciem przy podjęciu pierwszego kroku w biznesie z dostawcą z Chin oraz późniejszą ekspansją rynku europejskiego.

Import towarów z Azji – pierwsze wskazówki.

Decyzja o imporcie towarów z Chin, Japonii, Korei Południowej czy innych krajów azjatyckich powinna być przemyślana, a przede wszystkim dokładnie przeanalizowana pod kątem kilku czynników:

  • Jak wygląda konkurencja na rynku lokalnym (Polska/UE)? Nawet jeśli towar z Azji jest tańszy w zakupie, należy uwzględnić koszty transportu, cła oraz inne opłaty.
  • Kwestie regulacyjne. Produkty muszą spełniać normy CE, posiadać deklaracje zgodności czy inne wymagane certyfikaty. Brak odpowiednich dokumentów może znacząco wydłużyć proces importu, a nawet uniemożliwić wprowadzenie towaru na rynek.
  • Czy produkt faktycznie ma przewagę kosztową przy transporcie morskim? (np. jest masywny, ciężki lub wymaga dużego wolumenu).

Oczywiście pytań, które należy sobie zadać jest znacznie więcej. To dopiero początek listy zagadnień, które należy sprawdzić, by uniknąć dodatkowych kosztów i niepotrzebnych opóźnień. Pamiętaj, że każdy importer musi posiadać numer EORI, zarejestrowaną działalność (spółkę lub jednoosobową działalność gospodarczą), a także posiadać status podatnika VAT UE – pozwala to na odprawę celną i odliczanie podatku VAT.

Z punktu widzenia importera niezwykle istotne jest także przygotowanie odpowiedniej dokumentacji. Podstawą jest np.:
faktura handlowa (commercial invoice), która musi zawierać dokładny opis towaru, jego ilość, cenę jednostkową oraz warunki dostawy zgodne z Incoterms.
lista pakunkowa (packing list), w której znajdują się informacje o wadze, wymiarach oraz ewentualne specyfikacje techniczne.
świadectwo pochodzenia (certificate of origin), które w wielu przypadkach decyduje o możliwości skorzystania z preferencji celnych.
deklaracja zgodności UE, np. CE, RoHS, REACH czy EMV – w zależności od rodzaju sprowadzanego towaru. Brak tego dokumentu może skutkować zatrzymaniem przesyłki przez służby celne i uniemożliwić jej wprowadzenie na rynek.

Wsparcie zaufanego partnera – Terramar

Aby uniknąć błędów i przyspieszyć proces odprawy, warto skorzystać z usług doświadczonej agencji celnej lub spedytora, którzy kompleksowo zajmą się formalnościami i wspomogą Cię na każdym etapie realizacji. Jeśli szukasz wsparcia, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.

import z chin 2

Import z Chin – Wybór dostawcy z Azji

Zanim rozpoczniesz swój podbój Europy pamiętaj też, aby dokładnie sprawdzić historię i certyfikaty swojego dostawcy. Zrób ten pierwszy krok i zamów próbki, zleć audyt fabryki, skontroluj produkcję, sprawdź także zgodność z normami UE. Później określ dokładnie warunki dostawy (Incoterms), odpowiedzialność za transport, ubezpieczenia i reklamacje.

Dodatkowo przy imporcie z Korei Południowej i Japonii – krajów o bardzo wysokich standardach jakości – warto zweryfikować zgodność z ISO, JIS lub lokalnymi systemami certyfikacji. Upewnij się, że producent ma doświadczenie w eksporcie do UE i zna wymogi dotyczące CE, czy dokumentacji celnej.

A co najczęściej trafia do Polski?

Zanim przejdziemy do kolejnego etapu realizacji, czyli logistyki i ryzyk związanych z transportem morskim, warto sprawdzić też jakie kategorie produktów dominują w imporcie z Azji do Europy i Polski. Może być to pomocne w oszacowaniu tego na co jest popyt w Polsce, czy Europie, a może czym jest już rynek przesycony.

Najczęściej importowane produkty z Chin to elektronika użytkowa i sprzęt komputerowy, sprzęt RTV, AGD i gospodarstwa domowego, tekstylia i odzież, maszyny i urządzenia przemysłowe, zabawki i artykuły dziecięce, części samochodowe i akcesoria, meble i wyposażenie wnętrz, a także produkty chemiczne i tworzywa sztuczne. 3

Warto pamiętać, że wiele europejskich firm korzysta z komponentów OEM importowanych właśnie z Japonii i Korei, traktując je jako część własnej produkcji.

Podsumowanie cz.1 – Transport z Azji

Transport morski z Azji – szczególnie z Chin, Japonii i Korei Południowej – daje polskim importerom ogromne możliwości: dostęp do szerokiej gamy produktów, konkurencyjne ceny i możliwość sprowadzania dużych wolumenów. Jednak sukces zależy od odpowiedniego przygotowania: formalnego, logistycznego i operacyjnego.

Import z Azji to nie tylko zakup towaru – to kompleksowe planowanie całego łańcucha dostaw: wyboru dostawcy, fracht morski, ubezpieczenie cargo, odprawa celna i dostawa do magazynu. Dlatego jeśli szukasz sprawdzonego partnera, skontaktuj się z naszymi ekspertami – wspieramy importerów od ponad 30 lat.

Ps. W kolejnej części znajdziesz wskazówki m.in. na temat wymagań dotyczących umów handlowych, form płatności, szczegółów logistyki transportu morskiego czy samej odprawy celnej.

Źrodła:
1. Robust demand Asia Europe Ocean Trade – SP Global
2. Trade between the European Union and Poland with China in 2023 2024 – Trade.gov.pl
3. Najczęściej importowane towary z Chin 2025 – Mychinapal

Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.
    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    Zadzwoń do nas +48 58 627 48 53 lub napisz:
    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.