
Transport ładunków w nowym rytmie. Co go napędza i jakie stoją przed nim wyzwania?
Kontenery piętrzą się w Gdyni, Gdańsku, czy Rotterdamie niczym kolorowe klocki, a każdy z nich kryje inną historię: zabawki z Chin, stal z Turcji, czy produkty rolne z Ameryki Południowej. Dla firm logistycznych i spedycyjnych, takich jak Terramar, to codzienny krajobraz – ale też punkt wyjścia do największych wyzwań i zmian, jakie przynosi współczesny transport ładunków.
Transport ładunków w 2024 i 2025
Rok 2024 i początek 2025 pokazały, że globalny rynek przewozów kontenerowych balansuje pomiędzy stabilizacją, a kryzysem. Według UNCTAD, w wyniku problemów na Morzu Czerwonym i konieczności omijania Kanału Sueskiego, statki wydłużyły swoje trasy nawet o kilka tysięcy mil morskich. Efekt? Liczba tonokilometrów, czyli pracy przewozowej, wzrosła, mimo że same wolumeny kontenerów w światowym handlu nie zawsze rosły. Innymi słowy – towarów nie było więcej, ale płynęły one dłużej i drożej.
Na poziomie europejskim transport ładunków to gigantyczna machina. Eurostat podaje, że w 2024 roku drogami Unii Europejskiej przewieziono ponad 13,1 miliarda ton ładunków, co przełożyło się na prawie 1 867 miliarda tonokilometrów. Polska ma w tym systemie szczególną rolę – jako kraj tranzytowy i rosnący hub logistyczny w regionie.

A więc jak wygląda transport kontenerów w Polsce?
Dane GUS pokazują, że krajowy rynek nie jest jednolity. W 2024 roku łączna masa przewiezionych ładunków w Polsce spadła w większości gałęzi transportu – transporcie drogowym, kolejowym, morskim i śródlądowym wodnym. Wzrost zanotował transport lotniczy i transport rurociągowy (ropa naftowa, gaz ziemny, paliwa, produkty chemiczne). Ten wyjątkowy „paradoks” wytłumaczyć można choćby tym, że cargo lotnicze korzystało na boomie e-commerce i przewozach farmaceutyków oraz elektroniki, a większy import paliw i gazu dzięki nowym szlakom przesyłowym, czy reorientacji kierunków dostaw wywołany toczącą się wojną na Ukrainie i odejściem od rosyjskich węglowodorów.
Transport ładunków ponadgabarytowych
Transport towarów to nie tylko towary zamknięte w standardowym kontenerze – transport kontenerów. Maszyny przemysłowe, konstrukcje stalowe czy pojazdy gąsienicowe wymagają zupełnie innej logistyki. Transport ładunków ponadgabarytowych to dziedzina, w której nie liczy się masowość, lecz precyzja. Każdy przejazd oznacza konieczność uzyskania pozwoleń, specjalistycznego planowania trasy, a także sprzętu. Tu przewaga operatora logistycznego nie polega na liczbie ciężarówek, ale na umiejętności strategicznego planowania. To pokazuje, że transport ładunków to nie tylko kontenery morskie, ale także projekty, w których milimetry i godziny decydują o sukcesie operacji. Mówimy tu oczywiście o projektach w zakresie transportu ponadgabarytowego, ładunków niebezpiecznych ADR, towarów strategicznych czy militarnych.
Liczy się łańcuch, nie tylko przewóz kontenerów
Dużo mówimy o „transporcie ładunków” – dzisiaj nie jest już ważne tylko przewiezienie cargo, ale zgranie całego łańcucha: od portu do magazynu, od terminalu po transport last mile. Firmy spedycyjne, które potrafią zarządzać tym ruchem płynnie, oferują kompleksowość usług, posiadają własne magazyny, własne wsparcie agencji celnej zyskują przewagę konkurencyjną.
A co napędza transport ładunków?
Na koniec pozostaje pytanie bardziej fundamentalne niż wszelkie wskaźniki – co naprawdę napędza transport ładunków? Klient, który powierza swój towar firmie spedycyjnej, oczekuje czegoś więcej niż tylko przewiezienia ładunku z punktu A do punktu B. Chce mieć pewność, że ktoś czuwa nad całym procesem — od odprawy celnej, przez przeładunek w terminalu, magazynowanie, aż po dostawę pod wskazany adres.
W świecie, w którym łańcuch dostaw jest narażony na zakłócenia geopolityczne, zmiany klimatyczne i skoki cen paliw, właśnie zaufanie i bezpieczeństwo staje się nową walutą logistyki. Technologia, własne magazyny w kluczowych lokalizacjach i kompleksowość usług to niewątpliwie te argumenty, które dziś przemawiają do Klienta. Przede wszystkim jednak liczy się to, czy firma spedycyjna potrafi zapewnić spokój – zadbać o bezpieczeństwo ładunku na każdym etapie i pozwolić Klientowi, by w tym czasie skupił się na swoim biznesie i jego dalszym rozwoju.
Dla firm takich jak Terramar to zadanie podwójne: być nie tylko spedytorem, firmą logistyczną, ale przede wszystkim partnerem strategicznym. Bo w epoce, w której kontener może zmienić trasę w połowie podróży, a granice otwierają się i zamykają z dnia na dzień, kluczowe pytanie brzmi – komu powierzyć swój ładunek?

Terramar – firma logistyczna
Terramar już od ponad 30 lat aktywnie buduje swoją pozycję jednego z najbardziej solidnych i wszechstronnych partnerów logistycznych w Polsce. Firma nie tylko organizuje krajowy i międzynarodowy transport ładunków drogą morską, kolejową, lotniczą czy drogową, ale też zapewnia kompleksową obsługę magazynową i celną, oferując rozwiązania dopasowane nawet do najbardziej wymagających klientów. Doświadczenie oraz zespół ekspertów sprawiają, że Terramar staje się naturalnym wyborem dla firm, które przede wszystkim szukają partnera strategicznego – takiego, któremu można zaufać nawet w najbardziej dynamicznych czasach.