Polska jako hub logistyczny — firma logistyczna i spedycja międzynarodowa w centrum Europy.
Czas dostawy i niezawodność są niewątpliwie kluczowymi kryteriami konkurencyjności, dlatego pojęcie „hubu logistycznego” nabiera dziś szczególnego znaczenia. Polska, położona jest w sercu Europy, a od kilku lat coraz wyraźniej umacnia swoją pozycję jako jeden z głównych punktów tranzytowych i dystrybucyjnych na kontynencie. Nie jest to przypadek. Jest to efekt zarówno geograficznych atutów (Europa Środkowa, dostęp do morza Bałtyckiego, brama kolejowa do Europy), konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę m.in. portową, terminalową, czy drogi, jak i rozwoju rynku logistyki magazynowej.
Dlatego w tym kontekście niezwykle ważna staje się rola, jaką odgrywa dzisiaj firma logistyczna i spedycja międzynarodowa.
Polska bramą do Europy - w sercu szlaków handlowych
Od zawsze położenie Polski czyniło z niej naturalny korytarz między wschodem a zachodem, a także północą i południem kontynentu. Dziś, gdy światowy handel narażony jest na wiele szybkich i często nieprzewidywalnych zmian, geografia staje się kluczowa.
Małaszewicze od dawna nazywane są bramą kolejową do Europy (transport kolejowy z Chin), granica z siedmioma państwami, dostęp do morza Bałtyckiego z szybkim połączeniem ze Skandynawią, bliskość głównych rynków Unii Europejskiej sprawiają, że Polska jest idealnym miejscem do lokowania centrów dystrybucyjnych. Jeszcze kilka lat temu marzyliśmy o tym – dziś nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Firmy logistyczne z Polski podbijają rynki nie tylko krajowe, europejskie, ale i światowe. Spedycja międzynarodowa stała się dziś codziennością.
Firma logistyczna i spedycja międzynarodowa
Pod koniec pierwszego kwartału 2025 roku całkowita powierzchnia magazynowa w Polsce przekroczyła już 35,3 mln m², co oznacza wzrost o 8 procent w ujęciu rocznym i potwierdza dynamiczny rozwój zaplecza logistycznego w kraju. Równolegle Port Gdańsk utrzymał swoją silną pozycję w europejskiej siatce transportowej. W pierwszej połowie roku przez nabrzeża przeszło ponad 38,3 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 0,4 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Rentowność sprzedaży netto osiągnęła poziom 56 proc., natomiast zysk netto za półrocze wyniósł 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku.
Logistyka magazynowa napędzana handlem online
Imponujący stał się w ostatnich latach rozwój logistyki magazynowej w Polsce, a usługi magazynowe zyskały nowe znaczenie. Staliśmy się liderem Europy Środkowej i Wschodniej pod względem powierzchni nowoczesnych centrów logistycznych. W pierwszym kwartale 2025 roku przekroczyły 35 milionów metrów kwadratowych, a wynajęta powierzchnia osiągnęła rekordowe poziomy. Nie jest tajemnicą, że napędzane jest to przede wszystkim e-commerce. Prognozy wskazują, że udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym w Polsce może sięgnąć w kolejnych latach ponad 20 procent. To oznacza ogromny strumień towarów, które wymagają szybkiej, sprawnej i zorganizowanej obsługi – a tu właśnie pojawia się firma logistyczna i spedycja międzynarodowa.
Magazyny i centra dystrybucyjne oferują właścicielom sklepów e-commerce szereg korzyści – pozwalają na szybką i sprawną realizację zamówień, dzięki czemu klienci otrzymują zamówienie niemal natychmiast. Umożliwia to lepsze zarządzanie stanami magazynowymi, redukcję braków i optymalizację rotacji towarów. Dzięki temu właściciele sklepów otrzymują więcej czasu na rozwój własnego biznesu. Centra dystrybucyjne to także – sortowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie – co obniża koszty operacyjne i pozwala na elastyczne reagowanie na sezonowe wahania.
Polska jako hub logistyczny – szanse i wyzwania
Można mówić o wielu zaletach i pozytywnych aspektach płynących z położenia Polski na światowej mapie handlu. Nie można jednak pominąć wyzwań, jakie stoją przed Polską. Infrastruktura kolejowa, choć modernizowana, nadal wymaga ogromnych nakładów, by dorównać potencjałem drogom czy portom. Zmienność cen energii, rosnące ceny paliw, niedobór specjalistów w logistyce, a przede wszystkim geopolityka – niestabilność na wschodnich granicach. Wszystko to wymaga dokładnej analizy i wymusza pewną elastyczność w planowaniu tras. Właśnie dlatego firma logistyczna i spedycja międzynarodowa muszą wykazywać się umiejętnością szybkiej adaptacji i zdolnością do kreowania alternatywnych rozwiązań transportowych. Niezwykle ważne staje się tutaj doświadczenie i niezawodność spedytora.
Fot.: Terramar – lokalizacje magazynów (ponad 25 tys. metrów kwadratowych powierzchni magazynowej), agencji celnych i siedziby głównej w Polsce.
Pytanie o to czy Polska będzie jednym z kluczowych hubów logistycznych w Europie lub na świecie zależy od wielu czynników. Położenie na mapie, dostęp do szlaków handlowych to nie wszystko. Istotne wciąż pozostają inwestycję w infrastrukturę, dynamiczny rynek magazynowy i rosnące znaczenie polskich firm logistycznych i spedycji międzynarodowej. Niestety jest jeszcze wiele wyzwań, na które nie mamy wpływu, choćby niestabilność spowodowana wojną na Ukrainie.
Jeśli szukasz solidnego partnera, firmy logistycznej, spedycyjnej lub transportowej, która wesprze Cię w transporcie, magazynowaniu, odprawach celnych – doskonale trafiłeś – skontaktuj się z ekspertami firmy Terramar.
Źródła:
1.Port Gdańsk utrzymał mocną pozycję w I półroczu 2025 roku – Port Gdańsk
2. Market report Polands industrial logistics market g1 2025
3. Poland as a key logistics hub in Central and Eastern Europe – Focus on busineess.
4. Poland – a European distribution centre – Trade.gov.pl
Paweł Konkel
Marketingowiec z pasją do logistyki i nowoczesnych technologii. Od ponad 5 lat działa w branży TSL, łącząc wiedzę o transporcie i spedycji z kreatywnym podejściem do marketingu. Fascynują go grafika, AI i ciągły rozwój.